img

KUPCI (ORGANSKE) HRANE SE OKREĆU INTERNETU?

/
/
/
1131 Views

Online prodaja i kupovina i dalje nije u Srbiji uhvatila zamah kao u razvijenijim državama sveta, ali protekle godine pokazuju da je taj proces i ovde ipak neizbežan.

Brojne mogućnosti online nabavke olakšavaju organizaciju, štede vreme i čine da internet radi za nas.

Iz trenutne perspektive, čini se da neće proći mnogo vremena ni do dana kada ćemo online kupovati i one osnovne namirnice, a ta ideja uveliko je oživela u Americi. Tu priču je na najviši nivo pokrenuo poznati sajt Amazon.com, najpoznatija svetska internet trgovina.

U avgustu 2017, vlasnici tog sajta uvrstili su u ponudu stotine proizvoda američkog lanca supermaketa “Whole Foods Market”, koji prodaje hranu bez veštačkih konzervanasa, boja, ukusa, zaslađivača i hidrogenizovanih masti.

Kupovina “Whole Foodsa” koštala je Amazon 13,5 milijardi dolara, a cilj skupog poslovnog poteza bio je očigledan – približiti takve proizvode korisnicima i navići ih da kupuju namirnice na internetu, čime se taj sajt bavi već deset godina.

Do ovog leta, ta navika nije tako lako ušla u svakodnevnicu potrošača, što je i očekivano. Kupci odlaze u prodavnicu da dodirnu i pomirišu proizvode i ne žele da ih neko bira umesto njih. Ipak, to nije bio razlog da novi vlasnik tako lako odustane.

Amazon je proširio ponudu sa “Whole Foods” proizvodima i za početak postavio iste cene kao u prodavnicima, koje je pretvorio u “centre za preuzimanje online narudžbina i dostavu”. Američka istraživanja zaključila su da takvi marketi, koji su “spojili” klasičnu i online prodaju, beleže skoro duplo veći rast profita od onih okrenutih samo internetu.

Naravno, ovi koraci i dalje su preambiciozni za ovdašnje tržište, ali tako se isprva smatralo i za SAD, gde se u poslednjoj nedelji avgusta pad akcija “tradicionalnih” prodavnica poklopio sa sniženjem cena ovih proizvoda na Amazonu.

Brzo se ispostavilo da će ovaj potez ipak izazvati i reakciju u Evropi.

Francuski lanac hipermarketa “Carrefour”, jedan od najvećih na svetu, prijavio je razočaravajuće rezultate u prvom delu 2017, što je dovelo do drastičnog pada akcija te kompanije na berzi.

“Muke francuske kompanije pokazuju širi problem sa praćenjem promena ukusa potrošača, ali i njihovih navika u kupovini”, piše američki list “Vol Strit Žurnal”.

U takvoj situaciji, neki evropski trgovinski lanci već su pokazali reakciju, pa je kompanija “Tesco PLC”, najveći trgovinski lanac u Velikoj Britaniji, uveo “click and collect” (kupi i pokupi) internet servis u više od 250 prodavnica širom zemlje. Istu praksu primenio je i jedan konkurentski lanac, uvodeći sistem narudžbine i dostave za manje od pola sata.

A, svi veliki lanci u Britaniji nude kućnu dostavu online kupljenih namirnica.

Evo šta o ovakvoj vrsti kupovine kažu brojke:

Prošle godine, online kupovina činila je 6,2 odsto tržišta prodaje hrane. U Francuskoj 4,3 odsto, a u Americi 2,1. Analitičari predviđaju da u Francuskoj ovo tržište u 2020.donese 12,5 milijardi evra, što će biti duplo više nego u 2015“, piše “Vol Strit Žurnal”.

Iz naše perspektive, čitav ovaj proces i dalje izgleda dalek i teško dostižan, ali istovremeno i teško izbežan, a vreme će pokazati koliko će brzo online kupovina ući u naviku ovdašnjih kupaca.