img

ISTINA JE: ISTOČNA EVROPA ZAISTA DOBIJA LOŠIJA PROIZVODE!

/
/
/
436 Views

Ono što je prethodnih godina i decenija potpadalo pod “teorije zavere” i opšte teze, ove jeseni dobilo je zvaničnu potvrdu:

Multinacionalne kompanije za proizvodnju hrane i pića godinama su “varale i zavodile” kupce u državama istočne Evrope, prodavajući im svoje proizvode nižeg kvaliteta.

Tu ocenu iznelu su visoki zvaničnici Evropske komisije, zaduženi za prava potrošača.

“Prvi put jasno možemo da vidimo ovu nefer praksu trgovaca. Uverena sam da je u mnogim slučajevima kršen zakom, jer je njihovo delovanje bilo primer varanja”, rekla je za britanski “Gardijan” komesarka iz Češke, Vera Jurova.

Konkretno, njene reči i zaključak Evropske komisije znače da su “istočne” verzije proizvoda velikih brendova bile lošije od onih koje su prodavane na zapadu. U pitanju su mnogi artikli, od sokova, do deterdženata i hrane, spakovani u identičnu ambalažu kao i na zapadnom tržištu.

Jurova je ispred Evropske komisije obećala da će sprečiti multinacionalne kompanije da i dalje navode konzumente u istočnoj Evropo na grešku.

Konkretan primer: Koka-kola, najpopularnije piće na svetu, u slovenačkim prodavnicama ima više šećera i zaslađivača nego u austrijskim prodavnicama. Osim toga, lanac trgovine “Špar” proizvodi za slovenačko tržište sopstveni jogurt od jagode sa 40 odsto manje jagoda od jogurta spremnog za austrijsko tržište.

Opravdanje “Koka-kole” bilo je da je prilagodila svoj recept lokalnom ukusu, dok se “Špar” pravdao porukom da je “proizvodio ono što su Slovenci” želeli.

I drugi poznati brendovi su “uhvaćeni” u ovome. Na primer, proizvodi kompanija “Lidl”, “Pepsi” i “Birds Eye” takođe su označeni u izveštaju Evropske komisije, a njihova odbrana bila je slična kao i “Koka-koli” i “Šparu”:

“U pitanju su domaći zahtevi, a ne varanje kupaca”.

Jurova je u izjavi britanskim novinarima rekla da neće da otkrije imena svih kompanija, ali je obećala da će Evropska komisija izaći sa kompletnim spiskovima ako se ova praksa nastavi.

“Neću oklevati da ih imenujem, pa čak i da ohrabrujem ljude da ih ne kupu. Prilično sam hrabra u vezi sa ovim”, rekla je Čehinja.

Slovenački premijer Miro Cerar takođe je izjavio da veruje da multinacionalne kompanije svesno varaju potrošače na manje razvijenijim tržištima i dodao da smatra da je jedini razlog tome – veći profit.

“To je nešto što kompanije obično pokušavaju da rade, ali sve što je suštinski važno za kvalitet života mora biti dovedeno u kontrolu”, rekao je on.

Portparol “Koka-kole” oglasio se o ovom pitanju i izneo očekivanu odbranu kompanije:

“Povremeno se malo trudimo da prilagodimo svoja pića, da bismo zadovoljili ukuse lokalnih potrošača, da bismo iskoristili lokalne sastojke i da bismo pratili lokalna pravila. Posvećeni smo tome da isporučujemo pića visokog kvaliteta, dostupne cene i odličnog ukusa. U tome smo nepokolebljivi u više od 200 država u kojima poslujemo, širom sveta”.

Slična objašnjenja ponudile su i druge kompanije, uz poruku da posluju u skladu sa pravilima, sa evropskim standardima i uz želju da njihovi proizvodi budu kvalitetni i bezbedni na svakom tržištu.

Izvor: The Guardian